Friday, October 18, 2013

10 Perbuatan Yang Sia-Sia

Menurut Imam Ats-Tsauri yang merupakan salah seorang ulama hadis yang terkemuka, terdapat 10 perbuatan baik yang dianggap termasuk dalam kategori sia-sia jika dilakukan iaitu :

  1. Lelaki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri dan tidak dipohonkannya doa tersebut untuk kedua ibubapanya dan kaum Muslimin. 
  2. Orang yang kerap kali membaca Al-Quran, tetapi tidak membacanya secara tertib sekalipun sehingga seratus ayat setiap hari. 
  3. Lelaki yang masuk ke dalam masjid, kemudian keluar dari masjid tanpa mendirikan solat sunat Tahiyatul Masjid.
  4. Orang yang melalui tanah perkuburan, tetapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur, dan tidak mendoakan keselamatan untuk arwah-arwah mereka.
  5. Lelaki yang masuk ke satu kota pada hari Jumaat, kemudian dia keluar dari kota tersebut tanpa mendirikan solat Jumaat.
  6. Orang yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang ulama, tetapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.
  7. Dua yang bersahabat tetapi mereka tidak saling bertanya, atau mengambil tahu tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.
  8. Orang yang mengundang seseorang sebagai tetamunya, tetapi tidak dilayan tetamu tersebut dengan sebaiknya. (bersifat acuh tidak acuh)
  9. Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu sahaja tanpa memanfaatkan waktu berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.
  10. Orang yang tidak menyedari tentang tetangganya yang merintih kelaparan, sedangkan ia sendiri makan dengan kenyangnya.

0 comments:

Post a Comment

 
Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates